Przejdź do treści
Strona główna » Samochody elektryczne – rodzaje i sposoby ich ładowania

Samochody elektryczne – rodzaje i sposoby ich ładowania

    Samochody elektryczne rodzaje

    Samochody elektryczne nie są już koncepcją futurystyczną; są dzisiaj rzeczywistością. Wraz z postępem technologii pojazdy elektryczne stały się realną i ekologiczną opcją dla konsumentów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnym rodzajom samochodów wykorzystujących napęd elektryczny i przedstawimy informacje, które pomogą Ci zrozumieć różnice między poszczególnymi typami samochodów elektrycznych.

    Jeśli chodzi o rodzaje samochodów elektrycznych, każdy typ zaspokaja inne potrzeby i preferencje. Przyjrzyjmy się szczegółowo tym opcjom:

    1. HEV – Samochody elektryczne hybrydowe (Hybrid Electric Vehicle)

    Samochód elektryczny HEV

    Nasz podział zaczynamy od aktualnie najbardziej popularnych na rynku, samochodów hybrydowych, czyli HEV. Są one jednocześnie wyposażone w silnik spalinowy, jak i niewielki silnik elektryczny i akumulator, również o małej pojemności. W tych samochodach ładowanie akumulatora odbywa się jedynie w czasie jazdy i hamowania. Z tego powodu pojazdy HEV nie posiadają gniazda ładowania i nie można ich ładować ze źródła zewnętrznego. Ze względu na niewielki rozmiar baterii, samochody te są w stanie pokonać jedynie niewielkie dystanse, od kilku do kilkunastu km, wykorzystując napęd elektryczny.

    Na rynku występują jeszcze pojazdy MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) czyli tzw. miękka hybryda, gdzie napęd elektryczny służy jedynie do wspomagania napędu spalinowego, a samochód nie może się poruszać wyłącznie na silniku elektrycznym.

    Ciekawostka: samochody HEV i MHEV, wg. polskich przepisów, ustawowo nie są pojazdami hybrydowymi.

    Przykłady: Toyota Prius, Corolla, C-HR, Honda Civic Hybrid

    Podsumowanie:

    Napęd samochodu – silnik spalinowy + niewielki silnik elektryczny

    Średnia pojemność akumulatora – ok. 1,3 kWh

    Ładowanie – tylko w czasie jazdy i hamowania, brak gniazda ładowania.

    2. PHEV – Samochody elektryczne hybrydowe „podłączane” (Plug-In Hybrid Electric Vehicle)

    Samochód elektryczny PHEV

    Samochody hybrydowe PHEV posiadają (podobnie jak HEV) dwa rodzaje napędu czyli silnik spalinowy i elektryczny. Różnica dotyczy trzech aspektów, większy i mocniejszy silnik elektryczny, większy akumulator oraz najistotniejszy to zainstalowane gniazdo umożliwiające ładowanie ze źródła zewnętrznego. Dzięki większej baterii, samochód  jest w stanie pokonać odległość ok. kilkudziesięciu km (średnio ok. 50 km) wyłącznie na napędzie elektrycznym. Pojazdy PHEV łączą w sobie cechy HEV i BEV.

    Ciekawostka: PHEV wg. ustawy nie są pojazdami elektrycznymi, a tym samym nie mogą korzystać z przywilejów jakie daje posiadanie „pełnego” elektryka BEV, czyli np. darmowe parkingi miejskie, jazda buspasami itp.

    Przykłady: Peugeot E-3008, Ford Kuga, Volvo XC 40, BMW 330e, Škoda Superb iV

    Podsumowanie:

    Napęd samochodu – silnik spalinowy + silnik elektryczny

    Średnia pojemność akumulatora – ok. 22 kWh

    Ładowanie – zainstalowane gniazdo ładowania, w większości ładowanie tylko prądem zmiennym AC.

    3. BEV – Samochody elektryczne (Battery Electric Vehicle)

    Samochód elektryczny BEV

    Samochody w pełni elektryczne, również jako BEV czy EV, są zasilane wyłącznie energią elektryczną. Wyposażone są tylko w napęd elektryczny, w którego skład wchodzą silnik lub silniki elektryczne oraz akumulator. Brak jakiegokolwiek układu spalinowego, sprawia, że ​​są one zupełnie bez emisyjne. Pojazdy BEV posiadają wbudowane gniazda ładowania, które w odróżnieniu od większości PHEV, mają możliwość ładowania nie tylko prądem AC, ale także DC, co zdecydowanie skraca czas ładowania.

    Ciekawostka: Rimac Nevera posiada baterię o pojemności 120 kWh i przyspiesza od 0-100 km/h w 1,85 s.

    Przykłady: Tesla Model Y / 3, Kia EV6,  Renault ZOE, Nissan Leaf

    Podsumowanie:

    Napęd samochodu – silnik elektryczny

    Średnia pojemność akumulatora – ok. 63 kWh

    Ładowanie – zainstalowane gniazdo ładowania, ładowanie prądem zmiennym AC i stałym DC.

    4. EREV – Samochody elektryczne o wydłużonym zasięgu (Extended Range Electric Vehicles)

    Samochód elektryczny EREV

    Samochody EREV konstrukcyjnie są podobne do BEV, a więc mamy tutaj tylko napęd elektryczny pojazdu, ale dodatkowo zainstalowano silnik spalinowy, który jednak nie stanowi bezpośredniego napędu pojazdu, a służy jedynie do ładowania baterii w razie potrzeby. Również odłączenie silnika spalinowego od układu napędowego oznacza, że ​​nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych skrzyń biegów. Sam silnik pracuje także na stałych obrotach, na jego najbardziej efektywnej prędkości, co jeszcze bardziej oszczędza paliwo. W założeniu, tego rodzaju pojazdy miały ułatwiać poruszanie się samochodami elektrycznymi przy ubogiej sieci stacji ładowania. Segment EREV jest jedną z najszybciej rozwijających się części rynku pojazdów elektrycznych w Chinach, a pojazdy te cieszą się tam dużą popularnością. Z powodu wyposażenia samochodów EREV w silnik spalinowy, nie spełniają one wymogów zero emisyjności. 

    Przykłady : BMW i3 REx, Mazda MX-30 R-EV, LEVC TX – London Taxi, Li Auto L9

    Podsumowanie:

    Napęd samochodu – silnik elektryczny

    Średnia pojemność akumulatora – ok. 50 kWh

    Ładowanie – zainstalowane gniazdo ładowania, ładowanie prądem zmiennym AC i stałym DC, dodatkowe ładowanie poprzez wbudowany silnik spalinowy

    5. FCEV – Samochody elektryczne z ogniwami paliwowymi (Fuel Cell Electric Vehicle)

    Samochód elektryczny FCEV

    Samochody FCEV jak sam nazwa wskazuje są także pojazdami elektrycznymi wykorzystującymi jedynie napęd elektryczny, z tą różnicą że prąd potrzebny do jazdy czerpią z ogniw wodorowych. Jest tu pewne podobieństwo do samochodów spalinowych gdyż tankujemy je paliwem i nie posiadają możliwości ładowania prądem z zewnątrz. Jednak na tym podobieństwa się kończą ponieważ w tym przypadku paliwem jest wodór (H2), a zasilane wodorem pojazdy, emitują jedynie czystą wodę. Pojemność akumulatora w samochodach FCEV jest znacznie mniejsza niż w typowych BEV, ponieważ służy jedynie do przechowywania nadmiaru mocy z ogniw paliwowych podczas jazdy przy niskim zużyciu energii oraz przechwytuje również energię z układu hamowania regeneracyjnego. Zmagazynowana w ten sposób energia jest wykorzystywana w przypadku gdy silnik elektryczny pracuje pod większym obciążeniem.

    Obecnie tego typu napędy najczęściej spotykamy w samochodach ciężarowych i autobusach. Wadą napędu wodorowego jest wysoki koszt produkcji wodoru oraz słaba infrastruktura do tankowania. Samochody FCEV to technologia o ogromnym potencjale, do wykorzystania przede wszystkim w samochodach pokonujących dziennie duże odległości i transporcie towarów.

    Przykłady: Toyota Mirai, Hyundai Nexo

    Ciekawostka: Gaussin H2 Racing Truck to pierwsza ciężarówka zasilana wodorem, która ukończyła Rajd Dakar w 2022 roku.

    Podsumowanie:

    Napęd samochodu – silnik elektryczny zasilany bezpośrednio z ogniw wodorowych.

    Akumulator – magazynuje nadmiar mocy z ogniw paliwowych oraz z hamowania, a oddaje w przypadku większego obciążenia silnika elektrycznego.

    Ładowanie – tylko w czasie jazdy i hamowania, brak gniazda ładowania.